0(256) 219 10 55
aydinsulama@hotmail.com
AYDIN
OVASI SULAMA BİRLİĞİ ANA STATÜSÜ
Birliğin Adı
Madde 1-
Birliğin adı Aydın Ovası Sulama Birliği’dir. Birlik, Kamu Tüzel Kişiliği’ne
sahip olup, 6172 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hallerde özel hukuk
hükümlerine tabidir. Birliğin merkezi Efeler Mahallesi 1405 Sokak No: 16 Efeler
/ Aydın adresidir.
Birliğin Maksadı
Madde 2-
Birliğin maksadı; görev alanı içerisinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından inşa edilmiş veya inşa edilmekte olan ya da inşa edilmesi planlanan
sulama tesislerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan
yönetmelik, yönerge, talimat, rehber vb. mevzuat çerçevesinde inşa maksatlarına
uygun şekilde kullanmak, işletmek, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün onayını
almak suretiyle işlettirmek, bu tesislerin bakım, onarım ve yönetim
sorumluluğunu yürütmek, tesisi geliştirmeye yönelik Çevresel Etki Değerlendirme
kriterlerine haiz, çevreyle uyumlu yeni projeler yapmak, yaptırmak veya tesisi
yenilemek suretiyle tarımsal sulama faaliyetlerini yürütmek, sulama ve diğer
tarımsal faaliyetler hakkında öğretici ve eğitici çalışmalar düzenlemek, düzenlenen
çalışmalara katılmak, suyun ve sulama tesislerinin etkin, verimli ve düzenli
kullanımını sağlayarak sulu tarımın gelişmesini ve üretimin dengeli olarak
artırılmasını sağlamaktır.
Birliğin Çalışma Konuları
Madde 3-
Birliğin çalışma konuları şunlardır:
a) Görev alanı içerisinde yer alan tesislerin işletme,
bakım, onarım, yönetim ve yenileme hizmetlerini Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından yayımlanan yönetmelik, yönerge, talimat, rehber vb. mevzuatta belirtilen usul
ve esaslara uygun olarak yapmak ve/veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'nün
onayını almak suretiyle yaptırmak.
b) Sulama suyunun ana, yedek ve tersiyer
kanal/kanalet/hat vasıtasıyla hizmet sahasının mansap noktasına kadar akış
güvenliği sağlanarak, randımanlı bir şekilde, mevcut su potansiyeline göre
gerçek ihtiyaçlar nispetinde mücbir bir sebep olmadıkça talep edilen zamanda
iletilmesini, dağıtılmasını ve tüm birlik üyelerine ulaştırılmasını sağlamak.
c) Devraldığı tesisi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün
onayını almak suretiyle geliştirmek, bu tesis ile ilgili yeni projeler yapmak
veya yaptırmak.
ç) Katılım payını, su kullanım hizmet bedelini ve
uygulanan cezaları tahsil etmek.
d) Ortak tesisler için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nce sarf olunan yıllık işletme ve bakım masraflarından kendi payına
düşen miktarı ödemek.
e) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
geliştirilen karar destek ve bilgi sistemlerini Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun kullanmak, sistemin gereği
iş ve işlemleri zamanında yapmak.
f) Sulama tesisi ve birliğin faaliyetleriyle ilgili, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü izleme ve değerlendirme
çalışmasını yapmak, talep edilen istatistiki verileri, toplamak,
değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen
takvime göre Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’ne sunmak.
g) Görev alanı içerisinde su miktarına bağlı olarak
ekilecek bitki desenini Tarım ve Orman Bakanlığının ilgili birimleri ile işbirliği
yaparak planlamak.
ğ) Görev alanı içerisinde öngörülen üretim
hedeflerinin gerçekleşmesine katkıda bulunmak üzere gerekli tedbirleri almak.
h) Sulama ve diğer tarımsal konularda faaliyet gösteren
kurumlarla işbirliği yaparak araştırma, geliştirme ve eğitim çalışmalarında
bulunmak.
ı) Amaç ve görevleri ile ilgili konularda ulusal ve
uluslararası gelişmeleri takip etmek.
Birliğin Görev Alanı
Madde 4- Birliğin görev alanı, devraldığı sulama tesisinin proje
alanı ile sınırlı olup; Aydın Ovası Sulaması; Aydın İli Efeler İlçesi’nden
Baltaköy mahallesi, Tepecik mahallesi, Çeştepe mahallesi, Güzelhisar mahallesi,
Ovaeymir mahallesi, Yeniköy mahallesi, Kadıköy mahallesi, Işıklı mahallesi,
Kuyulu mahallesi, Şevketiye mahallesi, Kardeşköy mahallesi, İncirliova
İlçesi’nden, İncirliova Merkez, Acarlar mahallesi, Osmanbükü mahallesi,
Yazıdere mahallesi, Sandıklı mahallesi, Hacıaliobası mahallesi, Erbeyli
mahallesi, Sınırteke mahallesi, Germencik İlçesi’nden, Germencik Merkez,
Ömerbeyli mahallesi, Turanlar mahallesi, Hıdırbeyli mahallesi, Dağkaraağaç mahallesi,
Reisköy mahallesi, Karaağaçlı mahallesi, Üzümlü mahallesi, Moralı mahallesi,
Uzunkum mahallesi, Koçarlı İlçesi’nden Dedeköy mahallesi, Cincin mahallesi,
Halilbeyli mahallesi, Tekeli mahallesi, Bıyıklı mahallesi, Tatarlar mahallesi,
Söke İlçesi’nden Söke Merkez, Bağarası mahallesi, Sazlı mahallesi ve Argavlı mahallesi
ile Hıdırbeyli Göleti Sulaması; Hıdırbeyli mahallesi ve Dağkaraağaçlı mahallesi
olmak üzere toplam 41 adet yerleşim birimini kapsamaktadır.
Madde 5- (1)
Yapılan denetimler neticesinde maksadına ulaşamayacağı tespit edilen sulama
birlikleri, sulama tesisinden beklenen faydanın ve sürdürülebilir işletme
yönetiminin sağlanabilmesi için, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün gerekli görmesi
halinde Bakan Onayı ile bu birliklerden birinin tüzel kişiliği altında
birleştirilebilir.
(2)
Birliğin başka bir birlikle birleştirilmesi, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünce uygun görülen başka sulama tesislerinin de birliğe devredilmesi ve
mevcut projenin geliştirilmesiyle birlik görev alanı genişleyebilir.
(3)
Birlik görev alanının Bakan Olur’u ile değişmesini müteakip, Olur tarihinden
itibaren bir ay içerisinde görev alanına dahil olan yerleşim yerlerinin 4.
maddeye ilave edilebilmesi için, maddede yapılması gereken değişiklik, Birlik
Başkanı tarafından Bakan Olur’una sunulmak üzere DSİ Bölge Müdürüne teklif
edilir.
Madde 6-
Birlik, devraldığı tesisin görev alanı
dışına, su kaynağı görev alanının sulama suyu ihtiyacını karşılıyor ve
artıyorsa, sulama sistemi ilave alanlara verilecek su miktarını taşıyabilecek
kapasitede ise görev alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve bahçesi vb.
sabit tesis kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın ve
kullanılan su miktarının kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl süreli su
kullanım sözleşmeleri ile su verebilir.
Birliğe Devredilen Görev Ve Hizmetler
Madde 7- (1) Birliğe devredilebilecek görev ve
hizmetler, 3’üncü maddede yer alan çalışma konuları ve devir sözleşmesinde
belirtilen esaslar çerçevesinde şunlardır:
a) “Genel Sulama Planlaması” kapsamında, sulama
beyannamelerini toplamak, toplanan beyannamelere göre sulanacak alan ile bitki
desenini öngörmek ve buna göre sulama sezonunda ihtiyaç duyulacak sulama suyu
miktarını tespit etmek, mevcut su potansiyeli ile sulama suyu ihtiyacını
karşılaştırarak sulama planlamasını yapmak,
b) “Su Dağıtımının Programlanması ve Uygulama"
çalışmaları kapsamında, su istek kartlarını toplamak, Genel Sulama Planlamasının
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nce uygun görülmesini müteakip Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü ile imza altına alınacak su kullanım protokolünde görev alanına
tahsis edilen sulama suyu nispetine göre su dağıtım programını hazırlamak ve bu
programı suyun eşit, adil ve güvenilir bir şekilde dağıtımını esas alarak
uygulamak, şebekeye alınan, kullanılan ve tahliye edilen su miktarının
sürdürülebilir bir şekilde ölçülmesi ve yönetimini sağlamak,
c) Sulama sezonu öncesinde kısıtlı sulamayı
gerektirecek bir durumun oluşması halinde,
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşünü alarak gerekli
tedbirleri almak ve yapılacak uygulamaları sulama sezonu öncesinde su
kullanıcılarına çeşitli iletişim araçlarıyla ilan etmek,
ç) Su kullanım protokolü ile sulamaya tahsis edilen
sulama suyunun, işletme ve bakım hizmeti verilen görev alanı içinde veya
dışında, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün onayı dışında başka amaçlarla
kullanılmasını engellemek,
d) Sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin,
fonksiyonlarını sürdürebilmeleri için “Bakım-Onarım Yönergesi”ne göre muayene
ve kontrolleri yaparak bakım ve onarım ihtiyaçlarını belirlemek, bu ihtiyaçları
program dahilinde karşılamak, neticelerini takip ve kontrol etmek,
e) Sulama sezonu içinde ortaya çıkabilecek arızaları
sulamayı aksatmayacak ve su kullanıcılarını mağdur etmeyecek sürede gidermek,
onarım süreci, yedek parça ve malzeme temini ile ilgili olağan dışı koşulların
oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün onayı ile gerekli
tedbirleri almak ve su kullanıcılarını bilgilendirmek,
f) Devraldığı sorumlulukları yerine getirebilmek için
işletme, bakım, onarım ve idari konularda görev yapmak üzere Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün onayı ile “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”nda belirtilen vasıf
ve tecrübedeki personeli kapsayacak şekilde birlik teşkilatını ve asgari sayı
ve cinste araç, iş makinası ve ekipman parkını oluşturarak işletme düzenini
kurmak ve sürdürülebilir bir şekilde yönetimini sağlamak,
g) Görev alanı içinde ve yıllık su sözleşmeleri ile
görev alanı dışında sulanan sahaların ve sulanan alandaki bitki deseninin
tespiti için gerekli mesaha çalışmalarını yapmak,
ğ) Su kullanıcılarına suyun ulaştırılması, birliğin
tüzel kişilik kazanmasından önce görev alanı içinde açılmış olan yeraltı suyu
kuyuları ile yapılanlar da dâhil olmak üzere sulamadan dönen fazla suyun
uzaklaştırılması, birliğin sorumluluğundaki sulama tesisinin mütemmim cüzü olan
servis yolları için birlikçe yapılan yönetim, bakım ve onarım, yatırım geri
ödeme, finansman, personel, mal ve hizmet alım ve enerji kullanım giderleri
gibi her türlü gideri karşılayacak şekilde ve sulama birliklerince su kullanım
hizmet bedellerinin belirlenmesinde asgari değer olarak alınan ve Bakan
tarafından onaylanan tarifeyi esas alarak su kullanım hizmet bedelini
belirlemek, belirlenen bu bedelin tahakkuk ve tahsilatına dair iş ve işlemleri
gerçekleştirmek,
h) İhtiyaç halinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün
uygun görüşüyle, “İşletme, Bakım ve Yönetim Sorumluluğu Devredilen Sulama
Tesislerinde Yenileme Projelerinin Uygulama ve Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve
esaslar uyarınca mevcut tesislerin yenileme ya da modernizasyonu ile yeni
sulama tesisi inşaatına yönelik çalışmalar yapmak,
ı) Görev alanı içinde sulama tesisleri ve tamamlayıcı
tesisler ile kamulaştırılarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü adına tescil
edilen ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün tasarrufunda bulunan
taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve kirlenmeleri, ilgili mevzuat ve “Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü Tesislerinde Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile
Bunların Önlenmesine Dair Rehber” çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve
tespitleri zamanında Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bildirmek,
i) Görev alanı içindeki sulama tesisi ve mütemmim
cüzlerinin güvenliğini ve korumasını sağlamak,
j) Her türlü kaza, boğulma vb. hususlar ile meslek
hastalıkları ve iş güvenliği konusunda gerekli sağlık ve koruyucu güvenlik
tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili diğer mevzuata
uygun olarak almak,
k) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği
her türlü izleme ve değerlendirme çalışmasını yapmak, talep edilen istatistiki
verileri toplamak, değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
l) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
geliştirilen karar destek ve bilgi sistemlerini Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun kullanmak, sistemin gereği
iş ve işlemleri zamanında yapmak.
(2) Birlik adına yapılan her türlü sözleşme ve
taahhütten birlik tüzel kişiliği sorumludur.
Birlik Üyeliği
Madde 8- (1)
Birlik görev alanı içerisinde tapuda kayıtlı arazi sahibi olmak veya arazi
kiralamak suretiyle tarımsal üretimde bulunan her su kullanıcısı gerçek ve
tüzel kişi, tesisten faydalanabilmek için o birliğe üye olmak zorundadır.
(2)
Aynı arazi üzerinde miras ortaklığı, paylı mülkiyet vb. sebeplerle birden fazla
malikin bulunması halinde su kullanıcısı gerçek ya da tüzel kişilerin birliğe
üyeliğinde diğer ortak ve/veya pay sahiplerinin muvafakatı istenir.
Madde 9-
(1) Birlik üyeliğine kayıt işlemlerini birlik başkanlığı yapar. Kayıt
sırasında, her su kullanıcısı Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini
imzalamak zorunda olup, her su kullanıcısına bir üyelik numarası
verilerek, aynı numara ile Noter
tasdikli üye kayıt defterine işlenir.
Aynı arazi için hem mülk sahibi hem kiracı aynı anda birliğe üye olamaz.
(2)
Birlik Başkanlığı, 6172 Sayılı Kanun’da değişiklikler yapan 7139 Sayılı
Kanundaki düzenlemelerden önce üyelik kaydı yapılmış olan su kullanıcıları ile
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalayarak sulama sezonu öncesinde
üyelik kaydı işlemlerini tamamlayacaktır.
(3)
Birlik Başkanlığı, ilk üyelik kaydı sırasında su kullanıcılarından birlik görev
alanındaki tapuda adına kayıtlı veya kiralayarak sulama yaptığı/yapacağı
arazisinin her bir dekarı için bir defaya mahsus olmak üzere Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü tarafından her yıl belirlenen katılım payını tahsil eder.
Katılım payları tahsil edilen su kullanıcılarına üye kimliği, imzalı ve kaşeli
para makbuzu verilir. Katılım payının tahsilinde aşağıdaki hususlar gözetilir:
a) Su kullanıcısı tarafından üyelik kaydının yapıldığı
yıldan sonra yeni bir arazi edinilmesi ve/veya başka bir arazinin kiralanması
halinde yeni mülk edinilen veya kiralanan arazi için daha önceden katılım payı
ödenmemişse, arazinin her bir dekarı için ilave katılım payı alınır.
b) Katılım payı ödenmiş arazinin miras ya da satış
yoluyla el değiştirmesi durumunda arazinin yeni mülk sahibinin su kullanıcısı
vasfı sebebiyle birliğe yeni üyeliği durumunda tekrar katılım payı alınmaz,
yeni üyenin Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalaması suretiyle
üyelik işlemi tamamlanır.
c) Daha önce tapuda adına kayıtlı arazisi olan su
kullanıcısı katılım payını ödeyerek birliğe üye olmuş ise arazisini kiraya
vermesi halinde birliğe üyelik sona erer. Kiracısı, Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalamak suretiyle söz konusu arazi için katılım payı
ödemeden üyelik işlemini tamamlar.
ç) Arazi sahibi birliğe daha önce üye olmamış ise
kiracısı katılım payı ödemek ve Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini
imzalamak zorundadır. Ancak, kira sözleşmesinin sona ermesi halinde kiracının
üyeliği sona erer ve katılım payı iade edilmez. Aynı su kullanıcısı tarafından
başka bir arazinin kiralanması halinde ise arazi sahibi tarafından ödenmemiş
olması kaydıyla yeni kiralanan arazinin her bir dekarı için katılım payı
ödenir.
Madde 10- Birliğin tüzel kişiliği altında başka
birlikler birleştirildiğinde, birleştirme öncesi birliğe üye olan su
kullanıcılarının birlik üyelikleri, birleşmeden sonra da Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesi'nin imzalanması ile devam eder. Bu durumdaki sulama
yaptıkları ve/veya yapacakları araziler için daha önce katılım payı ödememiş
olduğu tespit edilen üyelerden katılım payı tahsil edilir.
Madde 11- Su
kullanıcısı olma vasfını kaybedenlerin üyelikleri bu vasfı kaybettikleri tarih
itibarıyla Birlik Başkanlığınca tüm borç ve ödemelerinin tamamı tahsil edilerek
resen sonlandırılır. Üyeliğin sona erdirilmesini müteakip Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesi geçerliliğini yitirir. Üyeliğin sona ermesi durumunda
katılım payı iade edilmez.
Madde 12- Birlik
üyelerinin hakları şunlardır:
(1)
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamak ve sözleşmedeki yer alan
yükümlülükleri yerine getirmek şartıyla, birlik görev alanı dahilindeki sulama
tesisinin sağladığı hizmetten faydalanmak.
(2)
Birlik başkanlığından birlik faaliyetleri ile ilgili bilgi istemek.
(3)
Su kullanım hizmet bedeli tahakkukuna esas mesaha ve tahakkuk cetvellerine ilan
edilerek askıya çıkarıldığı süreler içinde birlik başkanlığına yazılı olarak
itiraz edebilmek.
Madde 13- Birlik
üyelerinin yükümlülükleri şunlardır:
(1)
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamak ve sözleşmedeki yer alan
aşağıdaki yükümlülükleri yerine getirmek:
a) Her yıl 15 Mart’a kadar sulama beyannamesini
doldurup, sulama beyannamesi ile birlikte sulama yapılacak parselin; mal sahibi
ise tapusunun bir örneğini ilk seferde, kiracı ise; mal sahibi veya kanuni
temsilcisi ile kiralayan arasında akdedilen kira sözleşmesinin bir örneğini,
mal sahibi ve kiracının kimlik fotokopilerini birliğin sorumlu birimine vermek.
b) Sulayacağı parselleri ve ekim alanlarını tapu
kayıtlarına uygun ve eksiksiz beyan etmek.
c) Vermiş olduğu beyanlarda bir değişiklik olması
durumunda, söz konusu değişikliği sulama sezonu başlamadan önce, beyannameyi
verdiği birime bildirmek.
ç) Her su talebinde ayrı ayrı olmak üzere, sulayacağı
parsel, sulanacak bitki çeşidi, su istenilen gün, sulanacak parselin büyüklüğü,
su alınacak kanal/boru hattı, priz, hidrant bilgilerini kapsayan Su İstek
Kartını doldurmak ve uygulamadan önce, birlik görevlilerine, daha önceden
duyurulacak zamanda iletmek.
d) Sulama sezonu içinde yapılacak olan su dağıtım programlarına
ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün veya Birliğin mücbir sebeplerle
yapacağı kısıtlama ve su kesintisine uymak.
e) Kapalı sulama şebekelerinde sulama tesisinden
faydalanabilmesi için, hidrant (su alma yapısı) çıkışından itibaren hizmet alan
parsellere (tarla başına) suyu ileten parsel ortak iletim hattının Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından tesis edildiği durumda; tarla başındaki
vanalı çıkıştan sonra sulama tesisinin gerektirdiği tarla içi sulama
sistemlerini (laterallar, yağmurlama elemanları vb.) Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün uygun gördüğü proje çerçevesinde tesis etmek veya ettirmek;
parsel ortak iletim hattının tesis edilmediği durumda ise Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’nün belirlediği hidranttaki çoklu su alma ağzından itibaren
parsel iletim hattı ve sulama tesisinin gerektirdiği tarla içi sulama
sistemlerini (laterallar, yağmurlama elemanları vb.) Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün uygun gördüğü proje çerçevesinde tesis etmek veya ettirmek.
f) Suyun tasarruflu ve etkin kullanımını temin etmek
maksadıyla, tarla başındaki vanalı çıkışa/çoklu su alma ağzından sonra kendi
tarlasına giden boru hattın başına birliğin uygun gördüğü sulama vanası ve
sayacını takmak veya taktırmak.
g) Sulanan parseldeki bitkinin sulama suyu
ihtiyacından daha fazla su kullanmamak.
ğ) Birlik tarafından su yetersizliğine bağlı olarak
yapılan ekim planlamasına uymak ve münavebe programlarına katılmak.
h) Faydalandığı sulama tesisinin işletme, bakım ve
onarım ile diğer yönetim giderlerinin karşılığı olarak kendisine tahakkuk
ettirilen su kullanım hizmet bedelini kendisine bildirilen/ilan edilen ödeme
dönemlerinde ödemek.
ı) Arazisi üzerinde yer alan sulama tesisini korumak,
kişisel kusurlarından dolayı meydana gelen zararları gidermek, aksi takdirde bu
zararları gidermek için birliğin yapacağı her türlü harcamayı birliğe ödemek.
i) Birliğin sorumluluğunda olan tesisler ile
kullanılan her türlü ekipman ve teçhizata zarar vermemek, zarar verilmesi
durumunda bu zararı tazmin etmek.
j) Birliğin çalışma konuları ile ilgili olarak
istediği her türlü bilgiyi zamanında ve eksiksiz olarak vermek.
k) Birliğin sorumluluğunda olan tesisler üzerinde
yapılan işletme, bakım ve onarım çalışmaları için Birlik görevlilerine ve tarla
içi sulama sisteminin tesisi için komşu parsellerdeki çiftçilere geçiş ve
arazisine giriş izni vermek.
(2) Birlik Ana Statüsü’ne aykırı davranmamak.
Birlik Başkanlığı ile
Başkanın Görev ve Yetkileri
Madde 14- (1)
Başkanlık, başkan ve başkanlık hizmetlerini yürütecek diğer personelden oluşur.
(2)
Başkan, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün teklifi üzerine Bakan tarafından
kamu personeli arasından dört yıla kadar görevlendirilir. Süresi sona eren
Başkanın yeniden görevlendirilmesi mümkündür.
(3)
7139 Sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altı ay içinde birlik
başkanlarının görevlendirmesi yapılır. Bu görevlendirmeler yapılıncaya kadar,
mevcut birlik başkanlarının görevleri mevcut mali haklarıyla devam eder.
(4)
Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kanun, birlik ana statüsü ve
ilgili mevzuatla verilen görevleri yapmak, yetkileri kullanmak, Birliği temsil
etmek ve yönetmek,
b) Birliğe üye kaydını yapmak ve yeni
üyeler ile daha önceden üye olan su kullanıcılarına Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesini imzalatmak,
c) Sulama tesisinden beklenen faydaya
ve öngörülen işletme hedeflerine ulaşmayı sağlayabilmek için “Devir Sözleşmesi”,
“Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”, “Planlı Su Dağıtım Rehberi”, “Bakım Onarım
Yönergesi”, “Sulama Sistemlerinde Yabancı Otlarla Savaşım Yönergesi” ve
“Tesislere Özel Hazırlanmış Kullanma Talimatları”na göre işletme düzenini
kurmak, bunun için Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün iznini ve onayını
aldıktan sonra gerekli araç, iş makinesi ve ekipmanı temin etmek ve birlik ana
statüsünde belirtilen vasıflarda yeterli sayıda personeli istihdam ederek
birlik teşkilatını oluşturmak,
ç) Sulama suyunun akış güvenliğini
sağlayarak görev alanının mansap noktasına kadar randımanlı bir şekilde,
ihtiyaç duyulan miktarda ve talep edilen zamanda iletilmesini, dağıtılmasını ve
su kullanıcısına ulaştırılmasını sağlamak,
d) Birlik teşkilatı ile sulama sezonu
öncesi, sırasında ve sonunda olmak üzere gerekli kontrolleri sürekli yaparak
tesisin çalışır halde olmasını sağlamak,
e) Tesisteki terfi merkezlerinin
çalışma süresini, zamanını, verimliliğini dikkate alarak ekonomik kullanımını
sağlamak,
f) Her yıl, sulama sezonu öncesinde
en geç 15 Mart tarihine kadar görev alanındaki birlik üyelerinin tamamından
“Sulama Beyannameleri”ni toplamak ve bu beyannamelere göre en geç Nisan ayının
1’inci haftasına kadar Genel Sulama Planlamasını hazırlayarak Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğünün onayını almak ve onayı müteakiben Genel Sulama Planlamasında
sulama sezonu için öngörülen sulama suyu ihtiyacının, su kaynağının durumu ile
karşılaştırılması sonucunda, kaynaktan sulamaya tahsis edilecek su miktarının
belirlendiği su kullanım protokolünü imzalamak,
g) Devraldığı tesisin görev alanı
dışına, su kaynağı görev alanının sulama suyu ihtiyacını karşılıyor ve
artıyorsa, sulama sistemi ilave alanlara verilecek su miktarını taşıyabilecek
kapasitede ise görev alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve bahçesi vb.
sabit tesis kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın ve
kullanılan su miktarının kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl süreli su
kullanım sözleşmeleri ile su verebilmek,
ğ) Sulama sezonu öncesinde kısıtlı
sulamayı gerektirecek bir durumun oluşması halinde, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün
uygun görüşü ile gerekli tedbirleri almak ve yapılacak uygulamaları sulama
sezonu öncesinde su kullanıcılarına çeşitli iletişim araçlarıyla ilan etmek,
h) Su kullanım protokolü ile sulamaya
tahsis edilen sulama suyunun işletme ve bakım hizmeti verilen görev alanı
içinde veya dışında başka amaçlarla kullanılmasını engellemek,
ı) Görev alanı içerisinde kalan tüm
su kullanıcılarından su istek kartlarını toplayarak su kullanım protokolünde
görev alanına tahsis edilen sulama suyu nispetinde ve “Planlı Su Dağıtım
Rehberi” uyarınca su dağıtım programını hazırlamak, çiftçilere duyurulmasını
sağlamak,
i) Su dağıtım programını, suyun eşit,
adil ve güvenilir bir şekilde dağıtımını esas alarak ve şebekeye alınan,
tahliye edilen ve sulama sahasında fiilen kullanılan su miktarının ölçülmesini
sağlayarak uygulamak, ölçüm verilerinin takip edilmesini sağlamak,
j) Sulama tesisi ve mütemmim
cüzlerinin fonksiyonlarını sürdürebilmeleri için “Bakım Onarım Yönergesi” ne
göre bakım ve onarım gereksinimlerini belirlemek ve program dahilinde
karşılamak,
k) Sulama sezonu içinde sulamayı
aksatacak şekilde ortaya çıkabilecek arızaların birlik imkanları ile
giderilmesi durumunda en fazla 3 iş günü içerisinde, doğrudan temin veya ihale
yoluyla, mal veya hizmet alımını gerektirmesi durumunda ise 4734 Sayılı Kamu
İhale Kanunu’nda öngörülen asgari sürelerde giderilmesini sağlamak, onarım
süreci, yedek parça ve malzemenin temini ile ilgili olağan dışı koşulların
oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bilgi vererek, Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğünün takip ve kontrolünde arızanın giderilmesini sağlamak,
l) Birliğin uygulayacağı yıllık su
kullanım hizmet bedellerini, sulama birliklerince su kullanım hizmet
bedellerinin belirlenmesinde asgari değer olarak alınan ve Bakan tarafından
onaylanan tarifeyi esas alarak belirlemek ve onay için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürüne sunmak,
m) Bütçe teklifini ve çalışma programını
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü'ne sunmak, bütçeyi uygulamak ve kesin hesabını
yapmak,
n) İhtiyaç halinde
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun görüşüyle, İşletme, Bakım ve Yönetim
Sorumluluğu Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme Projelerinin Uygulama ve
Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar uyarınca mevcut tesislerin, yenileme
ya da modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına yönelik çalışmalar
yapmak,
o)
Birlik bütçesinin tahsilat ve ödemeleri ile harcama kalemleri arasında aktarma
yapmak, diğer işletme ve personel giderleri payından ihtiyaç duyulması halinde Devlet
Su İşleri Bölge Müdürünün onayı ile bakım, onarım, yenileme ve genişletme
işlerinde kullanmak, her hangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı
durumlarda bu yetkilerini Başkan vekiline devretmek.
ö) Katılım paylarını, su
kullanım hizmet bedeli ve para cezalarını tahsil etmek, birliğin alacaklarının
takibini zamanında yapmak, vadesi geçmiş alacakların genel hükümlere göre
tahsil edilmesi için borçlara ait icra işlemlerini genel hükümlere göre gerekli
işlemleri başlatmak.
p) (ö) bendine göre
tahsil edilen tutarların, cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde en
az % 30’unu, terfili sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 15’ini,
yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan
sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir bölümünün pompajlı olması
durumunda, cazibeli ve pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri ödemeleri
ile bakım ve onarım payını % 15 ila % 30 arasında belirleyip uygulamak.
r) Tamamen ya da kısmen
terfili sulama tesislerini devralan birliklerde, (p) bendinde belirtilen paylar
dışında kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden
aşağı olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji
bedelinin ödenmesini sağlayacak ödeneği tefrik etmek.
s) Birlik adına yapılacak
sözleşme esaslarını tespit etmek, satın alma, işletme, bakım ve onarım
hizmetleri ve yeni tesis ya da yenileme çalışmaları ile diğer işlerin bir
komisyon marifetiyle ihaleyle üçüncü kişilere yaptırılmasına, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün onayıyla borç kullanımına karar vermek,
ş) Mal ve hizmet alımları
ile yapım işleri ihalelerini 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında
gerçekleştirmek,
t) Birliğin taşınır ve
taşınmaz varlığını yönetmek,
u) Herhangi bir sebeple
görevinin başında bulunmadığı durumlarda Devlet Su İşleri Bölge Müdürü’nün
Onayı ile birlik teşkilatından en az lisans düzeyinde eğitime sahip personele
öncelik tanıyarak bir personeli başkan vekili olarak tayin etmek,
ü) Bakanlık, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü veya Maliye Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen
denetimler neticesinde düzenlenecek raporlardaki bulgulara göre iyileştirme ve
geliştirmeyi sağlayacak eylem planını hazırlayarak Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün onayına sunmak, onayı müteakiben plandaki takvime göre uygulamak,
v) Görev alanı içinde
sulama tesisleri ve tamamlayıcı tesisler ile kamulaştırılarak Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü adına tescil edilen ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tasarrufunda bulunan taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve kirlenmeleri,
ilgili mevzuat ve “DSİ Tesislerinde Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile
Bunların Önlenmesine Dair Rehber” çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve
tespitleri zamanında Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne bildirmek,
y) Görev alanı içindeki
sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin güvenliğini ve korumasını sağlamak,
z) Her türlü kaza,
boğulma vb. hususlar ile meslek hastalıkları ve iş güvenliği konusunda gerekli
sağlık ve koruyucu güvenlik tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak almak,
aa) Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü izleme ve değerlendirme çalışmasını
yapmak, talep edilen istatistiki verileri toplamak, değerlendirmek, raporlamak
ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
ab) Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi sistemlerini Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun kullanmak,
sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak,
(5) Başkan vekili
başkanın bulunmadığı raporlu, izinli veya zorunlu olarak görev mahalli dışında
bulunduğu durumlarda görev yapar.
(6) Birlik Başkanlığının
boşalması;
(a) Ölüm, istifa ve görevini sürdürmesine engel
bir hastalık durumunun yetkili sağlık kuruluşu raporuyla belgelenmesi,
(b) Kamu hizmetlerinden
kısıtlanması veya 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü
maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan
dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da Devletin güvenliğine karşı suçlar,
Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas,
ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal
edinme suçlarından hapis cezasına mahkûm olması,
(c) Kamu görevlisi vasfının sona ermesi,
hallerinden birinin
meydana gelmesi durumunda Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona erer. Bu
şekilde Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona erenler bir kez daha Birlik
Başkanı olarak görevlendirilmezler.
(ç) Birlik Başkanının,
birliği uygun şekilde yönetmemesi veya Kanun ile Birlik Ana Statüsündeki yükümlülüklerini
yerine getirmeyerek başarısızlığına istinaden,
Bakan tarafından doğrudan veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğüne uygun görüşle birlikte teklifi durumunda Genel
Müdürlük Makamının uygun görüşü ile Bakan onayını müteakip mali ve cezai sorumlulukları
devam etmekle birlikte Birlik Başkanlığı görevine son verilebilir. Bu şekilde
görevine son verilen birlik başkanları bir kez daha Birlik Başkanı olarak
görevlendirilmez.
(d) Kamu görevlisi Birlik
Başkanı; başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya birlik başkanlığı
görevine son verilmesi halinde, kamu görevlisi olarak çalışmasına engel bir
durum olmadığı takdirde aylıklı izinli sayıldığı kurumundaki görevine geri
döner.
(e) Birlik Başkanının;
başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya görevine son verilmesi
halinde, DSİ Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile kamu personeli
arasından dört yıla kadar yeni başkan görevlendirilir.
(f) Herhangi bir sebeple
birlik başkanlığı görevinden ayrılması gereken Birlik Başkanı, yeni
görevlendirilen Birlik Başkanı’na devir teslim yapmadan görevinden ayrılamaz.
Hastalık, ölüm ve tutuklanma gibi sebeplerden dolayı veya devir teslimden
kaçınma hallerinde, görevden ayrılan başkanın yerine gelen Birlik Başkanı’nın
başkanlığında Birlik Müdürü ve Birlik Saymanından oluşacak bir komisyon eliyle
devir vermeyen veya veremeyen Birlik Başkanı varmış gibi ayrıntılı devir
cetveli düzenlenerek devir işlemi tamamlanır.
Huzur Hakkı Ve İzin Hakkı
Madde
15-
(1) Birliğe, Bakan tarafından kamu personeli arasından görevlendirilen
Başkanlar, görevlendirme süresince kurumundan aylıklı izinli sayılır ve
kadrosuna bağlı olarak ödenen her türlü aylık, mali ve sosyal haklarının kurumu
tarafından ödenmesine devam olunur. Bu
şekilde görevlendirilenlere, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaksızın, sulama birliği hizmet alanı 1.000 hektara kadar
olanlar için 10.000 gösterge rakamının, 1.000 hektar dahil 10.000 hektara kadar
olanlar için 15.000 gösterge rakamının ve 10.000 hektar ve fazla olanlar için 20.000
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,
her ay huzur hakkı ödenir. Birden fazla birlikte görevlendirilen Başkana huzur
hakkı ödenirken toplam görev alanı esas alınır, her birlik, görev alanı
oranında Birlik Başkanına huzur hakkı öder. Huzur hakkı ödemeleri aylık olarak
ve görev tamamlanınca yapılır.
(2) Birlik Başkanına
ödenecek huzur hakkı 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında zorunlu sigortalılık ilişkisi
kurulmasını gerektirmez ve bunlara ödenen huzur hakkı tutarları prime esas
kazanca dâhil edilmez.
(3) Birlik
başkanına fiilen birlik görev alanı içerisinde gezici görev yaptıkları günler
için, almakta oldukları aylık / kadro derecelerine göre, 6245 Sayılı Harcırah
Kanun’unun hükümlerine göre müstahak oldukları yurt içi gündeliklerinin üçte
biri, günlük Seyyar Görev tazminatı olarak Birlik bütçesinden ödenir.
(4) Birlik başkanı
görevi gereği görev alanını terk edeceği durumların öncesinde DSİ Bölge
Müdürüne bilgi verir.
(5) Birlik Başkanı
yıllık izinlerini ilgili Bölge Müdürü’nün onayı ile kullanabilir.
(6)
Birlik Başkanı hastalığı süresince, hastalığın resmi sağlık
kuruluşlarınca belgelenmesi durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bilgi
verilmesi şartıyla mazeretli olarak izinli sayılır.
(7) Birlik Başkanının üç ay veya daha fazla
süreyle iş başına gelemeyeceğinin belgelenmesi halinde takip eden aydan
itibaren başlamak kaydıyla Başkana ödenecek olan huzur hakkı başkan vekiline
ödenir. Aynı anda hem başkana hem başkan vekiline huzur hakkı ödenemez.
Birlik Teşkilâtı
Madde 16- (1)
Birlik teşkilâtı; Birlik Müdürü, İşletme ve Bakım Birimi ile İdari ve Malî
İşler Biriminden oluşur. Birlik Başkanı, Kanun, Birlik Ana Statüsü, Devir
sözleşmesi ile “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı” ve “Bakım Onarım Yönergesi”
nin belirlediği esaslar dahilinde birliğe devredilen yükümlülüklerin yerine
getirilebilmesi için, 6172 Sayılı Kanun ve Çerçeve Ana Statüde yer alan sınır
ve şartlar dahilinde, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün uygun görüşünü alarak
birlik teşkilatını oluşturmak zorundadır.
(a)
Birlik Müdürü: Birliğin
sorumluluğundaki sulama tesislerinin teknik gereklilikler ve çiftçi talepleri
göz önüne alınarak rasyonel bir şekilde işletilmesini, İşletme ve Bakım, İdari
ve Malî İşler birimlerinin çalışma programlarının hazırlanmasını, birimler arasındaki
koordinasyonu ve Birlik Başkanın bir yönerge ile devredeceği diğer işlerin
yapılmasını sağlar. Birlik müdürünün sulama planlaması ve işletmeciliği, bitki
su tüketimi, sulama tesislerinin bakım onarım hizmetleri konusunda temel
eğitimin verildiği fakülte veya yüksekokul mezunu olması zorunludur.
(b)
İşletme ve Bakım Birimi: Birliğin
işletme, bakım, onarım ve yönetiminden sorumlu olduğu sulama tesislerinin en
verimli ve sürdürülebilir şekilde hizmet vermesini sağlamak üzere işletme,
bakım, onarım, makine, teçhizat konularında görev yapmak üzere “Sulama
Tesisleri İşletme Talimatı” uyarınca istihdam edilmiş yeterli sayıda
personelden oluşur. Bu birim tesisin özelliklerine göre “Sulama Tesisleri
İşletme Talimatı”na uygun, yeterli sayıda ve vasıfta mühendis, işletme
teknisyeni, su dağıtım teknisyeni, inşaat teknisyeni, elektrik ve makine
teknisyeni, bekçi ve/veya koruma görevlisi,
operatör, şoför, CTP/HDPE ustası, kaynak ustası, amele gibi
pozisyonlardaki personeli kapsar.
(c)
İdari ve Malî İşler Birimi: Birliğin
kendi içinde ve diğer kişi ve kuruluşlarla ilişkilerini sağlayacak
yazışmaların, arşivleme … vb. hizmetlerin yapılmasını, birliğin gelir ve
giderlerine yönelik evrakın düzenlenmesini, tahakkuk, tahsilât ve ödemelerin
yapılması, birlik personelinin özlük hakları ile ilgili işlemlerin yapılmasını
sağlar. Bu birim, bir saymanın yanısıra, tahsildar, veznedar, mutemet, büro ve
yazı işleri görevlisi ve hizmetli pozisyonlardaki yeterli sayıda ve vasıfta
personeli kapsar. İdari ve malî işler biriminden birlik saymanı sorumlu olup,
saymanın ekonomi ve/veya muhasebe alanında eğitim almış olması zorunludur.
ç)
Birlik birleştirme işlemine tabi olduğunda birleşmeye dahil edilen sulama
birliklerinin birlik müdürleri ve saymanlarının içinden hangisinin birlik müdürü
ve sayman olacağına Birlik Başkanı tarafından karar verilir.
Birlik Personelinin İstihdamı
Madde
17- (1)
Birlik, 6172 Sayılı Kanunda değişiklik yapan 7139 Kanunun yürürlüğe girdiği
tarih itibariyle mevcut daimi personel sayısını aşacak şekilde daimi personel
istihdam edemez. Bu sınır içerisinde daimi personel ile ihtiyacı karşılayacak
şekilde geçici personel istihdamı, Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün izni ve
onayına bağlı olarak Birlik Başkanı tarafından gerçekleştirilir.
(2) 7139 sayılı
Kanun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle hiç daimi personeli bulunmayan
birlikler öncelikle birlik müdürü ve saymanı olacak şekilde Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün izni ve onayı ile belirlenecek sayıda daimi personel istihdam
edebilir.
(3) Birlik görev
alanının mevut görev alanı dahilindeki sulama projelerinin geliştirilmesi veya
yeni işletmeye açılan bir sulama tesisi sulama sahasının dahil edilmesiyle
genişlemesi durumunda, birlik başkanı tarafından Bölge Müdürünün izni ve Onay’ı
ile Birliğin bütçe imkanları gözetilerek belirlenecek sayıda ve vasıfta daimi
veya geçici personel istihdam edilebilir.
(4) Birlikte
istihdam edilecek personele, 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri uygulanır. İşe
alınmaları, özlük ve sosyal hakları aynı mevzuata tabidir.
(5) Birlik müdürü
ve saymanının iş akitlerinin sona erdirilebilmesi ve bulundukları
görev/pozisyonlarının değiştirilebilmesi için Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün
uygun görüşünün alınması gerekir.
(6) Devlet Su
İşleri Bölge Müdürü, Birlik Başkanından, yapılan denetimler sonucu denetim
raporu ile görevlerini 6172 sayılı Kanun ve diğer mevzuat gereği gibi
yapmadıkları veya kusurlu oldukları tespit edilen birlik müdürü ve birlik
saymanının görevlerine son verilmesini isteyebilir. İş Kanunu hükümlerine göre
özlük haklarıyla ilgili her türlü sorumluluk birlik tarafından yerine
getirilir.
(7) 6172 sayılı
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş olan birliklerde sözleşmeli
personel statüsünde çalışanlar, mevcut statüleri ile istihdam edilmeye devam
olunur. Birlikler, 6172 Sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
mevcut statüleri devam edenler dışında yeni sözleşmeli personel istihdam
edemezler.
(8) Birlikler,
10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine tabidir.
Birliğin
Gelirleri
Madde
18- (1)
Birliğin gelirleri şunlardır:
a) Katılım payı,
b) Su kullanım hizmet bedeli,
c) Her türlü yardım ve bağışlar,
ç) İdari para cezaları,
d) Alım, satım, kira, faiz ve benzerlerinden doğan
gelirler,
e) Diğer gelirler.
(2)
Herhangi bir gerçek veya tüzel kişi, birlik hizmetinin karşılığı olarak veya
birlik hizmetleri ile ilişkilendirerek bağış ve yardım toplayamaz, benzeri
adlar altında tahsilat yapamaz.
Birlik Gelirlerinin Takip Ve Tahsili
Usulü
Madde 19- (1)
Birlik gelirlerinin tahsilâtında, mevcut mevzuat ve “Sulama Birlikleri Bütçe
Rehberi”, “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi” ve ekindeki “Muhasebe Formları” esas alınarak Birlik
Başkanlığınca belirlenen yöntem ve süreler doğrultusunda, birlik tarafından
tasdik edilmiş formlar ve makbuzlar kullanılır.
(2)
Birliğe ödemelerini belirlenen süre içinde yapmayan su kullanıcıları hakkında
alacak takibi, genel hükümlere göre yapılır.
(3)
Birlik Başkanı birliğin gelirleriyle ilgili işlemleri zamanında ve tam olarak
yapmaktan ayrıca gerekli tedbirleri almaktan sorumludur. Denetimler
neticesinde, kasıt, kusur veya ihmalden dolayı Birlik alacaklarının tahsili
için gerekli işlemleri zamanında ve tam olarak yapmadığı, tespit edilen Birlik
Başkanı, kendi döneminde oluşan zarardan şahsen sorumlu tutulur.
(4)
Birlik Başkanı, devlet tarafından
yapılacak destekleme ödemesi almaya hak kazanan ve vadesi geldiği halde
ödenmeyen su kullanım hizmet bedeli borcu bulunan çiftçilerin borcunun,
destekleme ödemesinden kesilerek mahsup edilmesine dair iş ve işlemleri, DSİ
Genel Müdürlüğünce belirlenecek usul ve esaslara göre gerçekleştirir.
Birliğin Giderleri
Madde 20- (1)
Birliğin giderleri şunlardır:
a) Birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak
giderler,
b) Birlik personeline ödenen aylık, ücret ve harcırah
ücretler ile Birlik Başkanına ödenen huzur hakkı ve yolluklar,
c) Hizmete ilişkin eğitim harcamaları ile diğer
giderler,
ç) Ortak tesislere yapılan yıllık işletme ve bakım
masraflarından birlik payına düşen ödemeler,
d) Gelirlerin takip ve tahsili için yapılacak giderler
e) Birliğin
hizmet binalarının ve tesislerinin, araç, iş makinası ve ekipmanları ile diğer gereçlerinin
temini, yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler,
f) Faiz,
borçlanmaya ilişkin diğer ücretler ile sigorta giderleri,
g) Dava
takip ve icra giderleri,
ğ) Avukatlık ve danışmanlık ücretleri,
h) İlam ve
sözleşmelere dayanan harcamalar ve borçlar,
ı) Yatırım ve proje giderleri,
i) Kamu ve
özel sektör kuruluşlarıyla yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri,
j) Temsil,
tören ve ağırlama giderleri,
k) Diğer giderler.
(2) Birlik Başkanına, birlik bütçesinden, birlik
hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler kapsamında, başkanlığını yürüttüğü
birliğin bulunduğu ilde ikamet etmek koşuluyla, aylık olarak, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğünün merkezinin bulunduğu il ve ilçe için kaloriferli, elektrik, su ve
doğalgaz sayaçları ayrılmış, merkezi ısıtmayla ısınan ve yakıtı Kurum
tarafından tedarik edilen 120 m2 lik
kamu konutlarına alınan lojman kira bedeli kadar konut kira desteği ödenir. Birlik
Başkanının halihazırda kamu konutlarından yararlanıyor olması durumunda da kira
desteği aynı şekilde ödenir. Birden fazla birliğe başkan olarak görevlendirilen
birlik başkanının bu birliklerden birinin bulunduğu ilde ikamet etmesi koşulu
aranır ve her birlik konut kira desteğini, görev alanı oranında öder.
(3) Birlik başkanına birlik görev alanının bulunduğu
il sınırları dışında ikamet etmesi durumunda konut kira desteği ödenmez. Ancak,
birlik bütçesinden, birlik görev alanına gittiği gün kadar harcırah
ödenir. Birlik başkanının bu şekilde alacağı aylık
harcırah tutarının toplamı, ikinci fıkrada belirtilen aylık konut kira desteği
tutarını geçemez.
(4)
Birlik, kişi veya kurum/kuruluşlara bağış yapamaz.
Birlik Bütçesi
Madde 21- (1)
Bütçe, birliğin çalışma programına uygun olarak, mali yıl ve izleyen iki yıl içindeki gelir ve
gider tahminlerini gösterir. Mali yıl takvim yılıdır.
(2)
Gelirlerin toplanmasına ve harcamaların yapılmasına bütçe ile izin verilir.
Bütçe dışı harcama yapılamaz.
(3) Birlik, devraldığı tesislerin işletme, bakım,
onarım ve yönetimi için su kullanıcılarına tahakkuk ve tahsil ettiği
ücretlerle, yine bu maksatla her ne ad altında olursa olsun toplanan su
kullanım hizmet bedeli, ceza, bağış ve diğer gelirlerin tamamını, işletme,
bakım, onarım ve yönetim sorumluluğu devralınan tesis için sarf eder.
(4)
Birlik, devraldığı tesislerin işletme, bakım, onarım ve yönetimi ile ilgili
çalışmalarında kâr gayesi güdemez.
Bütçenin Hazırlanması
Madde 22- (1)
Bütçelerde gelir gider denkliğinin sağlanması esastır.
(2)
Birlik bütçesi “Sulama Birlikleri Bütçesi Rehberi’ndeki ekonomik
sınıflandırmalar ve bu sınıflandırma altında yapılan açıklamalar esas alınarak Birlik
Başkanı tarafından hazırlanır.
(3)
Bütçe, birliklerin plan ve programlarının gerekleri ile fayda ve maliyet
unsurları göz önünde tutularak verimlilik, tutumluluk ilkelerine uygun olarak
hazırlanır ve uygulanır.
(4)
Birlikler bütçe ve muhasebe kayıtlarını Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi sistemi
programındaki ilgili modüllerde talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak
tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu program üzerinden yapmakla yükümlüdür.
(5)
Birlik Başkanının, Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayına sunacağı bütçe
tasarısında “Devir Sözleşmesi”, “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı” ve
“Bakım-Onarım Yönergesi”nin ilgili hükümleri gereğince Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü ve Birlik temsilcilerinden oluşan muayene heyeti tarafından
hazırlanan muayene raporunda belirtilen bakım-onarım çalışmalarının zamanında
ve tam olarak yapılmasını sağlayacak yeterlilikte ödenek bulunması
zorunludur.
(6) Bütçede, tahsil edilecek katılım payları, su
kullanım hizmet bedelleri ve para cezalarının cazibeli sulama tesislerini
devralan birliklerde en az % 30’u, terfili sulama tesislerini devralan
birliklerde en az % 15’i, devralınan sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli,
bir bölümünün terfili olması durumunda ise cazibeli ve terfili alan göz önüne
alınarak % 15 ile 30’u arasında yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payı
olarak ayrılır. Ayrılan pay hiçbir şekilde maksadı dışında kullanılamaz. Yılı
içinde kullanılmayan bu pay aynı amaçla kullanılmak üzere bir sonraki yıla
devredilir.
(7)
Tamamen ya da kısmen terfili sulama tesislerini devralan birliklerde, yatırım
geri ödemeleri ile bakım ve onarım payı dışında kalmak ve bir önceki yıl
sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden aşağı olmamak kaydıyla, bütçede
uygulama yılı içinde kullanılacak enerji bedelinin ödenmesini sağlayacak ödenek
tefrik edilir.
(8)
Bütçede öngörülen birliğin toplam personel giderleri, gerçekleşen en son yıl
bütçe gelirlerinin her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranı ile çarpımı
sonucu bulunan miktarın % 30'unu aşamaz. Bu oran ihtiyaç olması halinde
birliğin talebi üzerine Bakan onayı ile % 40’a kadar artırılabilir. Yıl
içerisinde aylık ve ücretlerde beklenmedik bir artışın meydana gelmesi sonucu
personel giderlerinin söz konusu oranları aşması durumunda; cari yıl ve izleyen
yıllarda personel giderleri bu oranların altına ininceye kadar yeni personel
alımı yapılamaz. Yeni personel alımı sebebiyle bu oranın aşılması halinde
oluşan kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren hesaplanarak kanuni
faiziyle birlikte başkandan tahsil edilir.
(9)
Birlikçe yapılan borçlanma tutarı ve borç anapara ödemeleri, bütçe gelir ve
gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin ilgili hesaplarda izlenir. Ancak
borçlanma giderleri, faiz ödemeleri ve faiz gelirleri bütçe gelir ve gider
hesaplarında izlenir.
(10)
Birliğin borç stok tutarı, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü ve/veya Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün izni alınmak suretiyle yapılan büyük çaplı yenileme
işleri borçlanmaları hariç, en son kesinleşmiş bütçe gelirleri toplamını aşamaz.
Birlik borçları yapılandırılmış ise yılı borcu, en son kesinleşmiş bütçe
gelirleri toplamını aşamaz.
(11)
Bir mali yıl içinde tahakkuk eden gelirler ve tahsilat o yıl bütçesinin
gelirlerini oluşturur. Ancak tahakkuk ettiği halde yılı içinde tahsil olunmayan
miktarlar tahsil edildiği yıl bütçesine gelir yazılır.
Bütçenin Kabulü, Onaylanması Ve
Yürürlüğe Girmesi
Madde 23- (1)
Birlik Başkanı, hazırladığı bütçe tasarısını, Birliğin uygulayacağı yıllık su
kullanım hizmet bedeli cetveliyle birlikte her yıl en geç Aralık ayının ilk iş
günü Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayına sunar.
(2) Bütçeye, son üç yılın
gerçekleşen ayrıntılı harcama programları, finansman programları ve kesin
hesabı eklenir.
(3) Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü bütçeyi on beş gün içinde onaylayarak ya da bütçede uygun
görmediği unsurları belirterek, yeniden düzenlenmesi istemiyle Birlik Başkanına
gönderir.
(4) Birlik Başkanı, bütçe
tasarısının iade edildiği günden itibaren yedi gün içinde Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü tarafından belirtilen hususlar doğrultusunda bütçede gerekli
düzenlemeleri yapar ve onaylanmak üzere tekrar Devlet Su İşleri Bölge Müdürüne
sunar.
(5) Gerekli düzenlemeler
yapılarak kendisine ikinci defa gelen bütçeyi Devlet Su İşleri Bölge Müdürü üç
gün içinde onaylar ya da gerekçesiyle birlikte onaylanmayan bütçeyi Birlik
Başkanına iade eder.
(6) Bütçenin ikinci defa Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü'nce onaylanmaması durumunda 26'ncı madde hükümleri
uygulanır.
(7) Onaylanmayan bütçe
yürürlüğe girip uygulanamaz. Onaylanmadığı halde bütçe uygulaması yapan harcama
yetkilisi şahsen sorumlu olur.
(8) Bütçe, Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayı ile
malî yılbaşından itibaren yürürlüğe girer.
(9)
Bütçe hazırlık ve kabul takvimine uyulmaması ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürü
tarafından birlik bütçesinin onaylanmaması halinde, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü söz konusu birliğin denetiminin yapılmasını talep edebilir.
Harcama Yetkilisi
Madde 24- Birlik
bütçesinin harcama yetkilisi Birlik Başkanıdır. Birlik Başkanı bu yetkisini
herhangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda başkan vekiline
devredebilir. Ancak Birlik Başkanının, birlik bütçesinin tahsilat ve ödeme
amirliğini yapma yetkisini devretmesi yasal sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Kesin Hesap
Madde 25- (1)
Sulama birliğinin bütçe ve muhasebe kayıt ve işlemleri Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce hazırlanan “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi” ne göre
yürütülür. Birlik Başkanlığı bu kayıt ve işlemleri aynı zamanda Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerinde talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak tutmak ve tüm iş ve
işlemleri bu program üzerinden de yapmakla yükümlüdür.
(2)
Birliğin her yıl bütçesinin kesin hesabı, Birlik Başkanı tarafından hesap
döneminin bitiminden sonra Şubat ayının ilk haftası içinde Devlet Su İşleri
Bölge Müdürüne sunulur.
(3)
Devlet Su İşleri Bölge Müdürü kesin hesabın iletildiği tarihi müteakip 10 gün
içerisinde karara bağlanmak üzere varsa düzeltilmesi gereken hususları
gerekçeleriyle birlikte Birlik Başkanına iletir. Birlik Başkanı gerekli
düzeltmeleri yaparak kesin hesabı karara bağlar. Karara bağlanan kesin hesabın
bir sureti Birlik Başkanlığı tarafından Devlet Su İşleri Bölge Müdürüne yazılı
olarak gönderilir.
(4)
Kesin hesabın karara bağlanması esnasında konusu suç teşkil eden hususlar var
ise Birlik Başkanı ve/veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünce yetkili
mercilere iletilir.
Geçmiş Yıl Bütçesinin Devamı
Madde 26- Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü tarafından onaylanmaması ve/veya mücbir sebeple yeni yıl
bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine kadar, geçen yıl bütçesi
uygulanır. Bütçenin kabulüne kadar yapılan işlemler yeni yıl bütçesine göre
yapılmış sayılır.
Gelecek Yıllara Yaygın Hizmet
Yüklenmeleri
Madde 27- Birlik
Başkanı tarafından, devralınan sulama tesislerinin işletme, bakım ve onarımıyla
ilgili işler, Bölge Müdürünün onayıyla yıllara sari olarak ihale yoluyla üçüncü
şahıslara yaptırılabilir. Ancak, Sözleşme Süresi Birlik Başkanının görev
süresini geçemez.
Birliğin Tutacağı Defter Ve Kayıtlar
Madde 28- (1)
Birlik tarafından tutulacak defter ve kayıtlar ile kullanılacak form ve
makbuzlar için, mevcut mevzuat hükümleri ile birlikte “Sulama Birlikleri Bütçe Rehberi”, “Sulama
Birlikleri Muhasebe Rehberi” ve ekleri esas alınır.
(2)
Birlik Başkanlığı tarafından ;
a) Birlik Başkanlığı Karar Defteri
b) Gelen ve Giden Evrak Kayıt Defterleri
c) Su Kullanıcısı ve Birlik Üye Kayıt Defteri
ç) Defteri Kebir
d) Yevmiye Defteri
e) Kasa Defteri
f) Demirbaş Defteri
g) Sulama işletmeciliği ile ilgili olarak devreden
kuruluşun bildireceği kayıt ve defterlerinin tutulması gerekmektedir.
(3)
Birlik, devraldığı işletme, bakım ve onarım sorumluluğunu yerine getirmek için
düzenleyeceği ve/veya kullanacağı tüm belge, cetvel, kayıt ve benzeri
dokümanları yukarıdaki defterlerle birlikte Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi sistemlerinde Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine uygun olarak düzenlemek,
tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu program üzerinden yapmakla yükümlüdür.
(4)
Defterler yıl bitiminde son sayfası tasdiklenerek kapatılır.
Birliğin Denetimi
Madde 29– (1)
Birliklerin denetimi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü veya Bakanlık tarafından
yapılır.
(a) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü veya Bakanlık
tarafından yapılan denetim, Bakan Olur’u ile yürürlüğe giren “Sulama Birlikleri
Denetim Yönergesi”ndeki usul ve esaslara göre, yönergede hüküm bulunmayan
hallerde ise “Sulama Birlikleri Denetim Rehberi” ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü İşletme ve Bakım Dairesi tarafından yayımlanmış düzenlemelere göre
yapılır.
(b) Birlik Başkanlığı, denetleme faaliyetlerinin
yürütülmesi sırasında, denetim ekibi başkanı ve/veya denetleyen tarafından
talep edilen her türlü bilgi, belge ve denetimin gerektirdiği diğer kaynakları,
doğrudan denetleyenin incelemesine sunmak, denetimin sağlıklı yapılmasını
sağlayacak tedbirleri almak ve her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle
sorumludur.
(c) Yapılacak denetim ile Birliğin faaliyetlerinin
ilgili mevzuat ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen
işletme ve bakım esaslarına uygunluğu ve etkinliği izlenir, değerlendirilir,
aksayan hususlar ve alınması gereken tedbirler tespit edilerek uygulanacak
eylem planları ve yaptırımlar belirlenir.
(ç) Birlik Başkanı, denetim neticelerine göre
yapılması gereken iyileştirme ve geliştirme çalışmalarına yönelik olarak,
denetleme raporunda öngörülen takvimleri ve tavsiyeleri de dikkate alarak,
denetim raporunun Birliğe resmi olarak intikalinden en fazla 15 gün içerisinde,
yıllık olarak bir eylem planı hazırlamak ve Bölge Müdürünün onayına sunmakla
yükümlüdür.
Devlet Su İşleri Bölge Müdürü 3 gün içerisinde eylem
planını onaylayabileceği gibi, yapılması gereken ilave eylemleri de ekleyerek Birlik
Başkanına iade edebilir. Birlik Başkanı değişiklikleri düzenleyerek en fazla 3
gün içinde eylem planını Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayına tekrar sunar.
Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayını müteakip Birliğin “Denetim
Neticelerine göre İyileştirme ve Geliştirme Eylem Planı” yürürlüğe girer. Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü eylem planı süreci içindeki uygulamaları sürekli
kontrol altında tutarak, izler ve değerlendirir. Birlik Başkanı yapılan
denetimi izleyen yılın ekim ayı sonuna kadar Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne
eylem planında yer alan tedbirlere ilişkin gerçekleşme bilgilerini ve
belgelerini gerekçeli olarak bildirmek zorundadır.
(d) Birlik Başkanı denetleme öncesinde, esnasında ve
sonrasındaki süreçte Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen
karar destek ve bilgi sisteminde, talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak
gerekli verileri, bilgi ve belgeleri düzenlemek ve kayıtları yapmakla
yükümlüdür.
(2)
Birlikler mali yönden ayrıca yılda bir defa Maliye Bakanlığının denetimine
tabidir. Bu denetimler sonucunda düzenlenecek raporların bir örneği, gerekli
işlemlerin yapılması için Bakanlığa gönderilir.
(a) Yapılan denetim sonucunda birliğin zarara
uğratıldığının tespit edilmesi halinde 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu'nun 71'inci maddesi hükümleri uygulanır.
(b) 7139 Sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde birlikler önceki dönemlerde yürütülen faaliyetlere
ilişkin olarak mali yönden Maliye Bakanlığının denetimine tabi tutulur ve bu
denetim sonucunda düzenlenecek raporların bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Birliğin zarara uğratıldığının tespit edilmesi halinde feshedilmiş organlarda
görev alanlardan sorumluluğu bulunanlar hakkında Bakanlıkça gerekli işlem tesis
edilir.
(3)
Birlikler, Sayıştay tarafından doğrudan denetlenebilir.
(4)
Birliğin devraldığı sulama tesisi ve bütünleyici parçaları Devlet malı olup,
bunlara zarar verenler hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun kamu malına
zarar verme ile ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.
Birlik Hizmetlerinden Faydalanma
Madde 30- (1)
Birlik hizmetlerinden faydalanmak isteyen görev alanı içindeki su
kullanıcılarının Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamaları ve
birliğe üye olmaları zorunludur.
(2)
Birlik görev alanı dışındaki (şebeke dışı) su kullanıcıları ise bu statünün
6'ncı maddesindeki şartların sağlanması durumunda yıllık su kullanım sözleşmesi
imzalayarak birlik hizmetlerinden faydalanabilirler. Bu durumdaki su kullanıcıları birlik üyesi
olmasalar dahi, sulama işletme faaliyetlerine ilişkin olarak birlik başkanlığı
tarafından alınan kararlara diğer birlik üyeleri gibi uymaya ve
yükümlülüklerini zamanında yerine getirmek zorundadır.
(3) Birlik görev alanı dışında kalan su
kullanıcılarından, suladıkları her dekar arazi başına su kullanım hizmet
bedelinin iki katı ücret alınır.
Rehberlerin Düzenlenmesi
Madde 31- (1)
Bakanlık, ihtiyaç duyulması halinde ana statüdeki konulara ilişkin uygulamaları
çıkaracağı rehberlerle düzenleyebilir.
Ceza Uygulaması
Madde 32- (1)
Başkan tarafından;
a) Hazırlanan su dağıtım planında belirtilen zaman
veya süre dışında sulama yapan birlik üyelerine suladığı her dekar arazi başına
su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar; tekrarı halinde her defasında
ayrı ayrı olmak üzere dört katına kadar,
b) Sulama beyannamesi vermeden ya da eksik beyanname
ile sulama yapan birlik üyelerine, suladığı her dekar arazi başına su kullanım
hizmet bedelinin iki katına kadar,
c) Birlik görev alanı dışında kalan su
kullanıcılarına, izinsiz olarak suladıkları her dekar arazi başına su kullanım
hizmet bedelinin iki katına kadar,
idari
para cezası verilir.
(2)
Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir ay
içerisinde birliğe ödenir.
Ana Statü Değişikliği
Madde 33- Birlik
ana statü değişikliği, ihtiyaç duyulması halinde Birlik Başkanının teklifi
üzerine Devlet Su İşleri Bölge Müdürü’nün uygun görüşü ile Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü'ne teklifi, teklifin Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce
değerlendirilmesi ve uygun görüşle Bakanlığa iletilmesini müteakip, Bakan’ın
Onay’ı ile gerçekleşir.
Birliğin Tüzel Kişiliğinin Sona
Ermesi ve Tasfiyesi
Madde 34- (1)
Birliğin amacına ulaşamayacağının tespit edilmesi durumunda, birlik, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünün teklifi üzerine Bakan onayı ile feshedilir.
(2)
Birliğin tasfiyesi Devlet Su İşleri Bölge Müdürü Olur’u ile sulama
işletmeciliği alanında en az lisans düzeyinde eğitim almış ve/veya sulama
işletmeciliği alanında çalışmış ve en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi,
mali konularda en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi ve 1 başkan olmak
üzere toplam 3 kişiden teşkil edilecek komisyon marifetiyle Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü tarafından yürütülür ve en geç 1 yıl içinde sonuçlandırılır.
(3)
7139 Sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla tasfiye işlemleri
sonuçlandırılamamış birliklerin tasfiyesi de Devlet Su İşleri Bölge Müdürü
Olur’u ile sulama işletmeciliği alanında en az lisans düzeyinde eğitim almış
ve/veya sulama işletmeciliği alanında çalışmış ve en az lisans düzeyinde eğitim
almış 1 kişi, mali konularda en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi ve 1
başkan olmak üzere toplam 3 kişiden teşkil edilecek komisyon marifetiyle Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü tarafından yürütülür ve en geç 1 yıl içinde
sonuçlandırılır.
(4)
Tasfiye Komisyonu, birliğin alacak ve borçlarını tespit eder, alacaklarını
tahsil ederek borçlarını öder.
(5)
Sulama tesisini devreden kuruluş olarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve
Teşkilatının birliğin borçları hakkında sorumluluğu yoktur.
(6)
Tasfiye sürecinde, çalışanların ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün alacakları öncelikli olarak ödenir. Bu iki
alacağın ödenmesinden sonra kalan kısım genel hükümlere göre sıralanarak
ödenir.
(7)
Tasfiye işlemleri tamamlandığında birliğin kalan her türlü ayni ve nakdi
varlığı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün tasarrufunda olup, tesisin işletme
ve bakım faaliyetlerinin yeniden devredileceği su kullanıcı teşkilata aktarılır
veya işletme ve bakım faaliyetleri için doğrudan Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce kullanılır.
(8)
Tasfiye komisyonunun tasfiye sonucunda birliğin mal varlığı ve alacaklarının
borçlarını karşılamadığını tespit etmesi durumunda, 7139 Sayılı Kanun yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla fesih tarihine kadar görev yapan ve gerekli işlemleri
zamanında ve tam olarak yapmayan başkanlar ve yönetim kurulu üyeleri kendi
dönemlerinde oluşan zarardan cezai ve mali olarak şahsen sorumlu tutulurlar.
7139 Sayılı “6172 Sayılı Kanunda değişiklik yapan Kanun yürürlüğe girmesinden
sonraki başkanlar, tasfiye öncesindeki kendi dönemlerinde oluşan zarardan cezai
ve mali olarak şahsen sorumlu tutulurlar. Sorumlu yönetim kurulları ve
başkanlar ve en son başkan, tasfiye komisyonunun bu zararı bildirimini müteakip
1 ay içerisinde gerekli ödemeleri yapar.
İlgili taraflar tasfiye komisyonunca bildirimde bulunulan zarara karşı
itirazlarını bildirimi müteakip 10 gün içerisinde yapmak zorundadır. Tasfiye
komisyonu söz konusu itirazı 20 gün içinde değerlendirerek karara bağlar ve
sonuçlandırır. Son kararın verilmesi ve itiraz sahibine tebliğini müteakip 10
gün içinde gerekli ödemelerin yapılmadığı durumda tasfiye komisyonunca genel
hükümlere göre işlem tesis edilir.
(9)
Birliğin feshedilmesi hallerinde, hizmetlerin aksamaması için, sulama
faaliyetlerini Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü kendi imkanları ile yapar veya
yıllara sari olarak hizmet alımı yoluyla yaptırabilir.
(10)
Tüzel kişiliği sona erdirilen sulama birlikleri tarafından işletilen sulama
tesisleri hakkında 18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.”
(11)
Yapılan denetimler sonucunda maksadına ulaşamayacağı tespit edilen sulama
birlikleri; sulama tesislerinden beklenen faydanın ve sürdürülebilir işletme
yönetiminin sağlanabilmesi maksadıyla ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün gerekli
görmesi halinde Bakan onayıyla bu birliklerden birinin tüzel kişiliği altında
birleştirilebilir. Birleşmeye dahil edilen sulama birliklerinden feshedilen
birlik veya birliklerin tüzel kişiliği, Bakan onayı tarihi itibariyle
kendiliğinden sona erer. Birleşmenin onay tarihinden itibaren bir ay
içerisinde, bünyesinde birleştirme işlemi yapılan birliğin ana statüsünde bu
birlik tarafından gerekli değişiklikler yapılarak Bakanlığa sunulur.
Birleştirme öncesi birliğe üye olan su kullanıcılarının birlik üyelikleri,
birleşmeden sonra da devam eder. Birliklerde görev yapanların, birleştirme
öncesine ait mali ve cezai sorumlulukları devam eder. Fesih işlemleri sonucu tüzel kişiliği sona
eren birliklerin personeli, taşınır-taşınmaz mal varlığı, hakları, borç ve
alacakları bünyesinde birleştirme işlemi gerçekleştirilen birliğe geçer.
Yürürlük
Madde 35-
Bu Ana Statü hükümleri Tarım ve Orman Bakanlığı’nın onayından sonra yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 36- Bu
Ana Statü hükümleri Birlik Başkanı tarafından yürütülür.